'Kind of fucked'?
The Economist schreef in juli dat de grote FMCG fabrikanten in de problemen komen. Lokale rivalen snoepen marktaandeel af, en het lukt ze niet meer om adequaat te reageren op de razendsnel veranderende consumententrends.
Een directielid is er tegen The Economist openhartig over: 'We're kind of fucked'. De impact van televisiereclame is een stuk minder geworden nu consumenten liever over producten lezen op sociale media en via online reviews. Aan de andere kant wordt het voor kleinere bedrijven steeds makkelijker om de markt te betreden.
Tijdschrift voor Marketing stelde 5 professionals deze vraag: Zijn de grote FCMG-bedrijven 'kind of fucked'?
Grotere partijen kunnen zich prima handhaven.
Andy Mosmans komt als één van de professionals aan het woord: "Nu kleinere bedrijven makkelijker de markt kunnen betreden en inspelen op de laatste trends, zijn grotere FMCG-bedrijven niet 'fucked'. Zij kunnen dat ook doen, of kleinere bedrijven overnemen of ermee samenwerken. Zo tekenden Vrumona en Naturalicious onlangs een samenwerking en is de Dollar Shaving Club door Unilever overgenomen.
Zelf ben ik betrokken bij het global platform Get in the Ring dat startups koppelt aan corporates. Het draait niet meer om 'economies of scale' (industriële maatschappij), maar om 'economies of scope' (informatie-maatschappij). De grotere partijen kunnen zich in deze nieuwe realiteit prima handhaven, maar ze moeten zich wel wendbaarder organiseren."
Benieuwd naar het hele artikel? Je kunt het hier lezen.